Heeft u een vraag?

Vind hier alle informatie over de kliniek, hoe wij werken en onze procedures.

Neem contact op
FAQ

De meest gestelde vragen voor u op een rij

Voor welke aandoeningen kan ik in de kliniek terecht?

Melles Hoornvlieskliniek is een zelfstandig behandelcentrum met verzekerde zorg voor patiënten met hoornvliesaandoeningen, dus klachten aan de buitenste laag van het oog. Zo behandelen wij bijvoorbeeld Fuchs endotheeldystrofie, keratoconus en bulleuze keratopathie, maar ook andere hoornvliesaandoeningen. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor aandoeningen aan de traanfilm en het bindvlies (conjunctiva).

Hoe kan ik een afspraak maken?

U kunt telefonisch een afspraak maken (010-2974444) of via de pagina ‘maak een afspraak’ (Contactbutton rechtsboven op de beginpagina).

Heb ik een verwijzing nodig?

Om een bezoek aan onze kliniek vergoed te krijgen door uw verzekeraar heeft u een verwijzing nodig. Zowel uw huisarts, uw optometrist als uw huidige oogarts kunnen u doorverwijzen. Een verwijzing door een opticien voldoet helaas niet voor vergoeding door uw verzekeraar.

Wat moet ik meenemen naar mijn afspraak?

Mochten wij uw verwijsbrief nog niet ontvangen hebben, neemt u deze dan mee naar uw afspraak. Verder vragen wij u legitimatie mee te brengen. Vooraf vragen wij u een vragenlijst over uw medische geschiedenis in te vullen, denkt u hierbij aan uw gezondheid, operaties die u ondergaan heeft en medicijnen die u neemt. Mocht u lenzen dragen, brengt u deze dan mee met de inzetvloeistof, zodat u ze na het bezoek aan onze kliniek weer in kunt zetten. Wij hebben een speciale ruimte waar u dit kunt doen. Ook vragen wij u om uw bril mee te nemen en als u dat heeft ook uw brilrecept.

Hoe is de kliniek te bereiken?

De kliniek ligt ten zuiden van de Erasmusbrug in Rotterdam en vlakbij metro- en tramstation Wilhelminaplein. Met de auto kunt u in de omliggende straten of in de parkeergarage Maastoren betaald parkeren. De parkeerautomaten in de omliggende straten staan bijv. voor de Bagels and Beans, vaak moet u een eindje lopen voor de automaat, waar u uw kenteken ingeeft. Indien u slecht ter been bent kunt u zich eerst op het Ernest Groosmanplein laten afzetten, waarna de chauffeur elders kan parkeren. De patiënteningang bevindt zich op Ernest Groosmanplein 36.

 

Met het openbaar vervoer kunt u uitstappen op Rotterdam Centraal en dan overstappen op tram 20, 23 of 25 richting de Erasmusbrug of u kunt de metro richting De Akkers of Slinge nemen. Wanneer wij u een bevestiging sturen van de afspraak ontvangt u tevens een routebeschrijving.

Ik draag contactlenzen. Kan ik deze inhouden als ik een afspraak heb in de kliniek?

In het algemeen geldt dat wij uw ogen nauwkeuriger kunnen onderzoeken wanneer u uw lenzen niet draagt tijdens uw bezoek aan de kliniek (omdat een lens invloed uitoefent op uw hoornvlies). Het beste is om van tevoren nog even aan ons door te geven welke lenzen u draagt. Wij kunnen u dan adviseren wat te doen. Na afloop van uw consult kunt u uw lenzen weer inzetten in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. Brengt u wel uw inzetvloeistof en lenzen mee in dat geval.

Welke onderzoeken krijg ik wanneer ik de kliniek bezoek?

U meldt zich eerst aan bij onze dames van de front office. Vervolgens doet onze optometrist een optometrisch onderzoek en worden er foto’s en verschillende scans gemaakt van uw hoornvlies. Daarna gaat u naar de oogarts, die de resultaten van de onderzoeken met u bespreekt en u adviseert. Mocht u in aanmerking komen voor een operatie/behandeling, dan zal na de bespreking met de oogarts onze patiëntenbegeleider uw eventuele resterende vragen beantwoorden en de planning toelichten.

Hoelang duurt mijn bezoek aan de kliniek de eerste keer ongeveer?

Wij nemen tijd voor u als patiënt om u zo goed mogelijke zorg te kunnen geven. Wij raden u aan ongeveer 2 uur voor een eerste bezoek te reserveren zodat wij alle benodigde onderzoeken uit kunnen voeren en u goed kunnen adviseren.

Hoelang zijn de wachtlijsten voor een consult of operatie?

Voor een consult kunt u meestal binnen 2 tot 4 weken bij ons terecht. Voor een operatie streven wij ernaar om u, na aanmelding op de wachtlijst, binnen één tot drie maanden op te roepen voor de behandeling.

Is er altijd voldoende weefsel beschikbaar voor het uitvoeren van een hoornvliestransplantatie?

Voor hoornvliestransplantaties geldt meestal dat de HLA-typering van donor en ontvanger niet overeen hoeft te komen. Onder andere daardoor zijn er minder lange wachtlijsten dan voor organen als lever en nieren en is hoornvliesdonorweefsel over het algemeen goed beschikbaar. Aangezien het echter gaat om donorweefsel is er nooit 100% zekerheid van beschikbaarheid. In het geval dat er geen weefsel beschikbaar is, informeren wij u uiterlijk één dag voor de operatie en zullen wij zo spoedig mogelijk een nieuwe operatie voor u plannen.

Wordt een consult of de behandeling bij Melles Hoornvlieskliniek door mijn zorgverzekeraar vergoed?

De door ons geleverde zorg betreft verzekerde medische zorg. U heeft daarom recht op (gedeeltelijke) vergoeding. Wij factureren volgens de richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NR/REG-1907, artikel 36 Informatieverplichting bij declaratie). Dat betekent dat wij u aan het eind van een DBC-subtraject (een afgebakende periode binnen het zorgtraject waarover de geleverde zorg wordt gedeclareerd) factureren. Afhankelijk van de begindatum zal het subtraject waarin uw operatie valt, tot maximaal 42 dagen na de operatie lopen.

 

Omdat wij geen contracten hebben afgesloten met de zorgverzekeraars kunnen wij vooralsnog niet rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren. Dit heeft tot gevolg dat wij de door ons geleverde zorg direct aan u factureren. U kunt de factuur declareren bij uw zorgverzekeraar. Bij een restitutiepolis zal uw zorgverzekeraar vervolgens het gemiddeld gecontracteerd tarief van de behandeling aan u uitkeren. Bij een budget- en naturapolis zal de zorgverzekeraar een bepaald percentage van dit tarief vergoeden. Het gemiddeld gecontracteerd tarief en het percentage verschilt per zorgverzekeraar en polis. Ook de hoogte van het marktconforme tarief verschilt per zorgverzekeraar. Onze tarieven kunnen derhalve afwijken van het gemiddeld gecontracteerd tarief van uw verzekeraar.

 

Vaak kunnen wij per verzekering een indicatie geven over de vergoeding van uw behandeling. Indien u echter precies wilt weten wat er aan u zal worden uitgekeerd, dient u contact op te nemen met uw zorgverzekeraar. U kunt dan allereerst de juiste declaratiecode en DBC-zorgproductcode van uw behandeling bij ons opvragen.

 

NB: Als u aan het einde van een kalenderjaar overstapt naar een andere zorgverzekeraar gaan op 1 januari de nieuwe polisvoorwaarden in. Echter, omdat de startdatum van een DBC-subtraject bepalend is voor de declaratie, betekent het dat een factuur in het nieuwe kalenderjaar soms nog valt onder de dekking van uw zorgverzekeraar van het voorgaande kalenderjaar. Dit heeft te maken met de registratieregels van de Nederlandse Zorgautoriteit. Indien u gericht wilt weten wat dit voor uw factuur betekent, kunnen wij u hierover informeren.

Wat is het gemiddeld gecontracteerd tarief?

Zorgverzekeraars maken met gecontracteerde zorgverleners jaarlijks afspraken over het tarief voor bepaalde zorg of behandeling. Het gemiddelde van alle tarieven voor deze zorg noemt men het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op.

Neem contact op