Endotheelaandoeningen

Bulleuze keratopathie

Bij bulleuze keratopathie is er sprake van onomkeerbaar (fors) hoornvliesoedeem als gevolg van een sterk verminderde functie van het endotheel door beschadigde endotheelcellen.

Bulleuze keratopathie wordt veroorzaakt door een (gecompliceerde) staar- of glaucoomoperatie of een ander (chirurgisch) trauma. De aandoening kan direct of pas jaren na het trauma tot uiting komen. Het uit zich in een troebel en verdikt hoornvlies en enkele blaasjes (bullae) op het hoornvlies.

Bij toenemend hoornvliesoedeem verslechtert het zicht en kunnen zich vochtblaasjes op het hoornvliesoppervlak vormen en scheuren, waardoor pijnlijke microdefecten aan het hoornvliesoppervlak ontstaan.

Om een juiste diagnose te kunnen stellen, eventuele veranderingen in de aandoening goed in kaart te kunnen brengen en een goed vervolgtraject en/of behandeling in te zetten zullen tijdens uw polikliniek bezoek verschillende onderzoeken gedaan worden, zoals:

• Corneatomografie
  • Speculaire microscopie
  • Optische coherentietomografie

In sommige gevallen kunnen (in het beginstadium) de symptomen worden verminderd door oogdruppels of -zalf. Als dit niet genoeg helpt is bulleuze keratopathie tegenwoordig goed chirurgisch te behandelen door middel van een posterieure lamellaire hoornvliestransplantatie (endotheelkeratoplastiek), zoals DMEK. Hierbij wordt het aangedane achterste laagje van het hoornvlies (het endotheel  en het descemetmembraan) vervangen door een donorvliesje. Bij “Behandelingen” vindt u meer informatie over de verschillende operatietechnieken.