Aandoeningen aan het hoornvliesoppervlak

Salzmann's nodulaire degeneratie

Salzmann’s nodulaire degeneratie is een langzaam progressieve aandoening waarbij grijswitte tot blauwachtige verdikkingen aan de voorkant van het hoornvlies (voor de laag van Bowman) worden gezien. Meestal komen de verdikkingen aan beide ogen voor en deze kunnen zich in de buurt van de limbus of in de mid-periferie van het hoornvlies bevinden. De aandoening komt het vaakst voor bij blanke vrouwen ouder dan 60 jaar.

De meest voorkomende klachten bij Salzmann’s nodulaire degeneratie zijn een verminderde gezichtsscherpte, overmatig tranen, lichtgevoeligheid en zandkorrelgevoel. De aandoening kan echter ook asymptomatisch zijn. Het toont zich als grijswitte tot blauwachtige verdikkingen aan de voorkant van het hoornvlies.

Er is tot op heden geen duidelijke oorzaak voor deze aandoening beschreven. Chronische hoornvliesaandoeningen zouden de kans op Salzmannse noduli kunnen verhogen. Het is aangetoond dat de aandoening vaak gelijktijdig voorkomt met chronisch droge ogen, chronische blepharitis (ooglidrandontsteking), trichiasis (wimpers groeien richting het oog), en eerder oogtrauma en -operatie, maar in veel gevallen lijkt de aandoening zonder zo’n voorgeschiedenis op te treden.  Daarnaast is er mogelijk sprake van een erfelijke factor en lijkt er een verband te zijn met de ziekte van Crohn.

Om een goede diagnose te stellen en een behandelplan op te kunnen stellen, wordt er eerst uitgebreid naar het oog en het hoornvlies gekeken. Naast de standaardonderzoeken zijn de volgende onderzoeken in het geval van Salzmann’s nodulaire degeneratie specifiek van belang:

• Oogmeting en gezichtsscherptemeting
  • Hoornvliestomografie

Oogdruppels

Wanneer het oog oncomfortabel aanvoelt kunnen er oogdruppels worden voorgeschreven. De oogdruppels bevochtigen het oog. U kunt ze overdag gebruiken.

Operatieve behandeling

Wanneer u klachten van verminderd zicht ervaart kan er een phototherapeutische keratectomie overwogen worden.